Welk advies zou je geven aan jezelf uit de tienerjaren?
Een prachtige en een verschrikkelijke tijd, die puber jaren. Lieve tiener, geniet, geniet en heb vertrouwen.
School
Jeetje wat waren die tiener jaren een worsteling en achteraf ook een geweldige tijd. Jammer dat ik dat toen niet door had. Al die onzekerheden houden een puber toch echt in de greep. School is natuurlijk super stom met al die onzinnige dingen die je leert. En dan moet je nog kiezen welke richting je op wilt. Net alsof je dan ook maar enig idee hebt wat je later zou willen gaan doen. Dus lieve tiener, kies gewoon iets dat je leuk lijkt en een goede basis heeft. Je kunt later altijd nog een andere richting inslaan. Een extra opleiding is alleen maar leerzaam, meer levenservaring zeg maar.
Op de basisschool was het super veilig, altijd dezelfde kinderen in de klas, alleen elk jaar een andere leraar of lerares. En dan op de middelbare school zit je ineens met allemaal onbekenden en heb je ook nog eens voor elk vak een andere docent. Ineens is helemaal niets meer zoals het was. Ik heb op het voortgezet onderwijs de eerste 2 jaar op 3 verschillende scholen gezet. Ik vond het overal verschrikkelijk, en op de Montessori juist té leuk, want ik ging alleen het eerste en het laatste uur heen, in de tussentijd lekker shoppen of ergens op een terrasje chillen.
Vrienden
Je moet het ook maar treffen met je vriendengroep. Ik had een super leuke hechte vriendengroep. We wonen nu door het hele land verspreid, maar nog steeds goed in contact. Dat gun ik iedere tiener, want dat is toch wel heel erg fijn. Ik voelde me daardoor echt wel gesterkt. We gingen op ontdekking met z’n allen, levenservaring opbouwen. Ook al heb je op latere leeftijd geen grote vriendengroep meer nodig, een echte vriendschap met één iemand is al super fijn. Of als tiener maar één iemand hebben, als je maar iemand hebt waarbij je je vertrouwd voelt.
Dus lieve tiener, omring je met mensen waar je blij van wordt, die je kunt vertrouwen. Ga lekker veel uitproberen, binnen de grenzen, ok ook een beetje er buiten af en toe, maar ga vooral veel genieten. Maak je geen zorgen over school, doe gewoon je best, dan komt het vanzelf wel goed.
