Ben je bijgelovig?
Ik ben totaal niet bijgelovig, maar ik vraag me af of bijgeloof nou alleen negatief is of is er ook positief bijgeloof?
Negatief bijgeloof
Meestal herken ik bijgeloof aan iets negatiefs, waar iemand dus een beetje bang voor is.
Ik heb er even een paar opgezocht:
- Wie over te veel voorspoed spreekt moet dat afkloppen op ongeverfd hout.
- Als je pad gekruist wordt door een zwarte kat kun je leed en onheil verwachten.
- Een paraplu binnenshuis openen brengt ongeluk.
- Als je een spiegel breekt kun je zeven jaar ongeluk verwachten.
- Wie onder een ladder doorloopt roept onheil over zich af.
- Wie schoenen op tafel zet kan armoede verwachten.
- Het cijfer dertien brengt ongeluk.
Ik heb zelf een zwarte kat gehad en hij was de allerliefste. Nee ik ben totaal niet bijgelovig als ik de lijst lees.
Positief bijgeloof
Ook heb ik even opgezocht of er ook nog een paar positieve bijgeloven zijn:
- Een hoefijzer brengt geluk.
- Een klavertje-vier brengt geluk.
- Een vallende ster brengt geluk.
- Drie keer niezen geeft de volgende dag mooi weer.
Als je een klavertje vier vindt, dan heb je sowieso geluk dat je er überhaupt eentje gevonden hebt. Een vallende ster vind ik gewoon prachtig, geen bijgeloof bij. Alleen bij drie keer niezen zeg ik wel altijd ‘morgen mooi weer’.
Nou, ik heb toch wel weer wat geleerd eigenlijk. Nooit bij stil gestaan.
