Één woord, die altijd en overal het antwoord op is: liefde. Altijd. Wat is er nou belangrijker? Liefde voor je kinderen, je partner en je medemens in het algemeen. Maar ook voor je omgeving, de natuur. En de aller belangrijkste: voor jezelf.
Schrijfopdracht #14
Liefde voor de natuur
De natuur is zo prachtig, als je de tijd neemt om het te zien. Van de week zag ik de eerste narcis. Prachtig om weer een vrolijke kleur te zien tijdens de koude winter. En in de lente en zomer vind ik het heerlijk om te kijken naar de zwemmende zwanen families, netjes in een rijtje. De herfst met zijn mooie kleuren. Elke seizoen heeft wel zijn eigen charme. En niet alleen de seizoenen, ook de dagdelen. De zonsopkomst, alles roze of oranje, het wakker worden, vol energie, een nieuwe dag voor de boeg. Één van mijn favorieten is de zonsondergang met z’n verschillende kleuren, de rust, het terugkeren van de stilte.
… voor mensen
Ik ben me er pijnlijk van bewust dat de mensen om me heen erg belangrijk zijn. Vooral het afgelopen jaar waarin ik het zo moeilijk had. Iedereen gaf steun op zijn eigen manier. Een telefoontje, een kaartje, een maaltijd, het maakt allemaal niet uit. Het is gewoon liefde en daar ben ik hun dan weer zeer dankbaar voor. Maar ook m’n kindjes, tijd investeren in m’n kindjes vind ik nu een stuk belangrijker. Een tijd geleden kwam ik deze zin ergens tegen: De enige die jouw overwerken zullen herinneren zijn jouw kinderen. En zo is het. Ik wil dat ze met een warm gevoel terugdenken aan hun kindertijd.
… voor jezelf
Wees niet te streng voor jezelf, geef jezelf de tijd om te niksen, te relaxen, iets geks uit te proberen. Maar ook lichamelijk. Beweeg, ga naar buiten. En eet in godsnaam wat je lichaam nodig heeft in plaats van wat je hoofd wilt eten. M’n kindjes zeggen vaak iets van : Waarom eet je dat, dat is toch niet lekker? Maar ja, mijn lichaam vind het wel heel erg lekker. Af en toe wat voedingssupplementen, die bestel ik altijd bij Vitamines per post, lekker makkelijk. Gelukkig is Nina gek op smoothies, dus dan drink ik lekker met haar mee. Maar die twee dametjes houden wel erg van snacken. Nikki maakt de hele dag door noedels, groeiende puber. Ik zeg al erg vaak: Eet nou eens iets dat je lichaam nodig heeft. Maar ja, dat kan ik net zo goed tegen de muur zeggen. Hopelijk snapt ze die woorden ooit.
