De opdracht van vandaag is: Wat was je oorspronkelijke gezicht voordat je ouders geboren waren? Wat was mijn oorspronkelijke gezicht?
Schrijfopdracht #65
Koans
Ik dacht: wat is dit voor gekke vraag? Het blijkt te komen uit het zenboeddhisme. Een Koan, wel te verstaan. Wat is een Koan? Ik moest het even opzoeken. Op Wikipedia wordt het volgende aangegeven:
Een koan (Chinees: kung-an, letterlijk "publieke zaak") is een korte weergave van een dialoog die kernachtig een aspect van de boeddhistische leer weergeeft en bedoeld is om iemands inzicht in die leer te testen. In het Ch'an en zenboeddhisme worden ze gebruikt om leerlingen inzicht te laten verkrijgen in de ware aard van de eigen geest.
Eigenlijk hoor je bij deze opdracht flink out of the box te denken, maar ik ga deze vraag lekker praktisch beantwoorden. Hieronder de trouwfoto’s van mijn grootouders.


Uiterlijk
Als ik zo naar hen kijk dan valt me het eerst op dat ik ieder geval een blanke huidskleur zou krijgen. De mannen hebben kort stijl haar en beide vrouwen een beetje een slag in het haar. Maar ja, in de tijd waren ze gek op krulspelden, dus wie zegt dat die krullen echt zijn. Ik ga er dus vanuit dat ik stijl haar zou krijgen, eventueel met een klein slagje erin. Zo te zien zijn er geen overdreven aanwezige wenkbrauwen, neus of lippen, dus de mijne zullen ook niet mega opvallen. De haarkleur zal wel een gemiddelde van hen worden, donkerblond. Er is niet één kleur die erg overheerst. De beide heren hebben een lang en smal gezicht, terwijl beide dames een iets ronder gezicht hebben. Wel heeft één kant van de familie flaporen, dus er was een kans dat ik die ook zou krijgen.
Innerlijk
Even terugkijken naar hoe mijn grootouders zich gedroegen.
Opa 1
Was een echte goedzak. Alles ging rustig aan, alles vond hij prima. Toen het oorlog was en honger had, krijg hij ’toevallig’ een relatie met de bakkersdochter. Dat zijn vrouw een eigen winkel had, die op zijn naam stond, was geen probleem. Dat z’n dochter lesbies was, vond hij geen probleem. Alleen toen zijn vrouw op veel te jonge leeftijd overleed, daar is hij nooit helemaal overheen gekomen. Daarna was het allemaal een beetje zinloos voor hem. Hij is dan ook nooit hertrouwd. Ook was geen echte prater, dus diepe gesprekken zaten er niet in. Hij was wel super lief.
Oma 1
Heb ik nooit gekend, want zij was al overleden toen mijn moeder nog maar 11 jaar oud was. Ze was dus een eigen winkel begonnen, terwijl mijn opa voor 1,5 jaar in het sanatorium lag met TBC. Tja, ze moest toch geld verdienen. En dat vind ik dus super stoer. Maar aan de andere kant had ze dus totaal geen tijd voor haar kinderen. Mijn moeder was als heel klein meisje altijd alleen in hun kleine huisje.
Opa 2
Kwam van een goede familie, alleen wel met verslavingen erin. Hij was ingenieur en veel van huis. Zoals ik hem kende, zat hij altijd in zijn stoel een beetje te mopperen op mijn oma, te roken en met een stiekem drankje. Maar hij kon ook erg grappig zijn.
Oma 2
Was mega eigenwijs. Ik vond dat toen wel lastig maar achteraf juist wel grappig. Ze was ook mega creatief, want ze schilderde veel en schreef jaren lang stukken voor de krant. Ze regelde van alles voor iedereen, altijd vrolijk en altijd bezig.
Dus als ik al deze eigenschappen een samenvoeg, dan kom ik uit op een rustig persoon, grappig, tikkeltje eigenwijs, wel sterk, creatief, openminded en met een paar verslavinkjes. Maar ja, dit heeft op zich allemaal niks met mijn oorspronkelijke gezicht te maken. Maar aan de andere kant weer wel, want hoe je in het leven staat, kun je wel aflezen van iemands gezicht. Vooral de ogen zijn de poort naar de ziel.
Conclusie
En komen al deze eigenschappen overeen? Op zich wel, maar het zijn algemene eigenschappen die bij iedereen wel enigszins passen. Het creatieve en schrijven heb ik zeker van mijn oma 2 geërfd. Het onverschillige heb ik wel van beide opa’s geërfd. Ik denk dat er nog wel wat levenslessen open stonden die ik overgenomen heb van mijn grootouders. Lastig, maar andere kant ook leuk om mee aan de slag te gaan. Oplossen die handel, niet doorgeven aan mijn kleinkinderen.
Maar dan terug naar mijn gezicht. Uiterlijk kan je niet echt iets aan veranderen. Alhoewel, tegenwoordig natuurlijk wel, maar dan is het niet meer een natuurlijk gezicht. Ik ben wel blij met het gezicht dat ik gekregen heb, dus bedankt grootouders!
