Cooper Pedy & Alice Springs

25 maart 2004

‘smorgens richting Cooper Pedy gaan rijden. Langs de weg lagen een heleboel dode kangaroo’s met allemaal vogels eromheen. Zielig. Ook zag ik zo’n 10 wedge tail eagles in de bomen zitten. In Pimba even gestopd en een gekke reep gekocht. Later bij Glendambo getankd en even gezeten. Het was een dorpje waar 20 mensen woonden. Ook maakte ik een foto van het bord dat vertelde dat dit het laatste tankstation was voor 253 km. Het was erg warm. Na 535 km rijden kwam ik aan in Cooper Pedy. Eerst naar de camping gegaan en daarna door ’t centrumpje gelopen. Ik bekeek opals, mijnen en didgeridoo’s. Het was een erg gek dorpje. Later naar het enige ondergrondse restaurant gegaan, maar ’t was erg duur, dus alleen ’n biertje gedronken. Toen naar ’n take away gegaan en had ik spagetti bolognese gegeten. savonds was er voor de deur een drive in movie, alleen had ik de film al gezien, dus ben niet gegaan.

26 t/m 30 maart

‘smorgens vertrokken richting Alice Springs. De eerste tankstop was in Marla. Daarna even gestopd bij de grens van South Australia & Northern Territory. Hier foto’s gemaakt van de borden. In NT was meer groen en bergen, maar minder eagles. De tweede tankstop was in Erldunda. Rond half 6 kwam ik aan bij het hostel Annie’s place. Daar ’n dorm kamer geboekd en een leuke 2,5 dag tour naar Ayers Rock en meer geboekd voor $ 275,-. Toen snel naar ’t centrum gelopen om een zonnebril te kopen. Ook even over de winkelstraat gelopen, maar bijna alles was al dicht. Bij de hostel de campervan opgehaald en naar de supermarkt gereden voor ’n videotape, insectenspray en uiteraard bier! In het hostel kwam ik erachter dat de tijd weer anders was. Het was hier een uur vroeger. De spullen uit de campervan gehaald en in de garage van de hostel geparkeerd. Bij de bar/restaurant van de hostel een schnitzel met patat en sla gegeten voor $ 5 en 3 jugs bier gedronken. Ook belde m’n mammie nog even gezellig en ’n tijdje gekletst. Later op het balkon voor m’n kamer gezeten en ’n tijdje met twee duitsers gekletst. Pas rond half 1 gaan slapen. De volgende ochtend ging om half 6 de wekker. Snel gedouched en de laatste spulletjes uit de campervan gehaald. Wat toast gegeten en om half 7 vertrok de bus. Er waren 2 bussen met elk 20 personen en ’n tourleider. Na 1,5 uur rijden kwamen we op een kamelen boerderij. hier gingen we op ’n kameel rijden. Echt grappig maar wel raar als hij ging opstaan. Het beest was echt hoog. Eerst ging hij lopen, maar daarna ging hij rennen. Hierna ’n heel eind gereden en ’n paar puzzeltjes gemaakt. Bij ’n tankstation lekker koud drinken en ’n ijsje gehaald. ’t was super warm! Ook kregen we onderweg lekkere sandwiches. Om 1 uur begonnen we met de Kings Canyon walk.  We liepen ’n lange tijd over rotsen. Het was ’n mooi uitzicht met al die rode rotsen. Het pad was waar normaal water liep, dus het was goed loopbaar. Alleen er was hier al 8 maanden geen regen gevallen, dus ’t was allemaal droog. De Kings Canyon was een erg mooi uitzicht. Een paar honderd keer kleiner dan de Grand Canyon in de USA, maar voor mij toch groot. Daarna de pool of Eden gelopen. Er was alleen niet veel water over en het was niet echt zwembaar. Hier ’n tijdje in de schaduw gezeten. Onderweg zagen we ook ’n paar ring tailed lizards. De terugweg liepen we in 1 x. Na totaal 3 uur kwamen we terug bij de bus. Eerst ’n heleboel water gedronken. Appeltje gegeten en richting Uluru gaan rijden. We zagen eindelijk levende kangeroo’s (ipv al die dode langs de weg) en mooi gekleurde kakatoo’s. Toen hout verzameld en op de aanhangwegen gegooid. Vanuit de bus zagen we de zonsondergang. Ook zagen we een zwarte dingo. Bij ’n tankstatus gestopd en al ’t bier in de coolboxen met ijs gegooid. Toen naar ’t kamp gereden. Er was ’n container met se zitten. Daarna werd er gekookd. We aten kip met groentes en noodles. Daarna ’n tijdje rond ’t kampvuur gezeten en ’n paar biertjes gedronken. Later rolde iedereen z’n swag uit. Het lag wel lekker. Wel met alle kleren erin gaan liggen. ‘snachts was m’n gezicht ’n beetje koud, want die stak eruit. De volgende ochtend werden we om half 6 wakker gemaakt en was ’t nog pikdonker. Het kampvuur was al aan. Toen de slaapzag en swag opgerold. Het was super koud. Daarna weetbix met melk gemaakd. Alleen in de suikerpot zat rijst, dus twee broodjes met jam gegeten. Rond 7 uur hadden we alles opgeruimd en was ’t al licht. Toen we wegreden zagen we een dingo rennen. Daarna stopte we even bij de toiletten van ’n tankstation. Toen richting de Olgas of Kata Tjuta in Aboriginal gereden. We zagen een wilde koe en een groep kamelen. Bij de Olgas eerst de rotsen vanaf de lookout bekeken. Toen de loop van 7,5 km gedaan. Er was niet echt een pad. We liepen over allemaal losse stenen, dus het was best moeilijk. Na 2,5 km gaan zitten en vertelde Gavin een verhaal over de Olgas. Ook wat koekies en fruitcake gegeten. Het was weer erg warm. Na 3 uur wandelen waren we terug. Toen naar ’n picknick area gereden en hadden we lunch gegeten. Iedereen had erge honger, dus ’t was ’n chaos. Daarna naar de Ayers Rock of Uluru gereden. Eerst naar ’t informatie centrum geaan en allemaal informatie over de Aboriginals in ’t gebied geleden. Ook waren er allemaal kunstwerken. Bij de souveniersshop een boekje over centraal Australie, certificaal voor wat we gelopen hadden, ’n grote foto van Uluru, magneet en kaarten gekocht. Daarna ’n rondje om de Uluru gereden en vertelde Gavin weer ’n paar verhalen. Het was 9 km rondom Uluru. Wij gingen ’n loop van 2 km doen. Het was weer super heet. We zagen allemaal soorten rotsvormingen en oude tekeningen op de rotsen. Daarna reden we naar de sunset care area. Hier gingen we koken. We aten een soort chilli con carne in wraps, was best lekker. Onder het eten de sunset bekeken en foto’s gemaakd en gefilmd. Het was erg druk. Toen het pikdonker was pakte we alles in. Onderweg zagen we nog ’n dingo. Op het kamp eerst hout gaan zoeken voor het kampvuur. Een tijdje gekletst, maar toch niet te laat gaan slapen. Om 5 uur hoorde ik al dat Gavin wakker was en het kampvuur aangemaakt. Toen maakte hij een haan geluid en meteen de slaapzak en swag opgerold. Het was super koud, dus rond ’t vuur gaan staan. Om half 6 richting Uluru vertrokken. Daar parkeerde we op de sunrise carpark en gingen we ontbijten. Alleen er was bijna geen broodbeleg meer. Dus alleen ’n paar stukjes perzik met yoghurt gegeten. Toen de zonsopgang bekeken. Het was erg mooi. Met het blote  oog zie je het verschil in kleur niet echt omdat ’t zo langzaam gaat, maar op de foto’s is het erg goed te en. Hierna naar het begin van de rots gereden. Sommigen gingen naar boven klimmen en sommige gingen er omheen lopen. Ik wilde er niet op klimmen omdat de Aboriginals overal hebben staan: please don’t climb. Ik had honger, dus deed ik een 2 km loop naar ’t cultural centre. Hier lekker ’n stokbroodje gezond gegeten en in de souvenirshop gekeken. Daarna terug gelopen en begon ’t alweer erg warm te worden. Bij de rots moest ik ’n tijdje wachten tot iedereen beneden was. Rond 10 uur naar Yulara gereden en ’n stel afgezet. Daarna naar ons 1e kamp gereden en de swag’s teruggelegd in de container. In Curtis Springs snel ’n lunch gegeten en koud drinken gekocht. Toen richting Alice Springs gaan rijden. In Erldunda even ’n pauze gehouden. In de bus was ’t warm, want de zon scheen precies op mij. Wat puzzeltjes gedaan en bij Annie’s Place alles uitgeladen. Bij ’t cafe ’n paar biertjes gedronken en gingen we met de hele groep samen eten, ik had ’n thaise kipsalade. Het was erg gezellig en veel bier gedronken. Later kregen we allemaal sterke verhalen te horen. Toen het café dicht ging lekker naar bedje gegaan. De volgende ochtend ’n extra nacht betaald. In ’t centrum zag ik op ’n terrasje mensen van m’n groep zitten, dus met hun gaan ontbijten. Toen naar ’n reptielenhuis gegaan. Er waren allemaal slangen en lizards. Later werd er ’n praatje en demonstratie gehouden. Het was erg interessant. We stonden in een rondje en een 3 meter lange olive python gleed van nek tot nek. Hij was best zwaar. Ook ging ie met z’n tong tegen me wang. Raar gevoel. Daarna hield ik ’n blue tongue lizard, bearded dragon en een sleepy lizard vast. De blue tongue lizard gaf me ’n kusje met z’n tong op m’n wang. Daarna werd er een krokodil gevoederd. Ze gooide ’n kip, alleen hij miste en lag erop. Later gleed hij terug en zag hij pas de kip. Hap, slik, weg. Daarna ging ze ’n giftige slang voeren. Ze legde hem voor ons op de grond en moesten 3 meten afstand houden. Ze ging met ’n ratje aan een stok voor z’n hoofd. Hij wilde het alleen niet en sprong wild overal heen. Dat vond ik niet echt fijn. Bij het hostel lekker bij ’t zwembad gelegen en liggen zonnen. Later kocht ik bij de receptie ’n shirtje van Annie’s place. Later in de bar gegeten met kangaroo curry.