Beetje in ’t centrum van Bundaberg rondgelopen, maar niet echt leuke winkeltjes. Bargara Beach en het schildpaddencentrum waren geweldig.
26 november
Beetje in ’t centrum rondgelopen, maar niet echt leuke winkeltjes. Eigenlijk gewoon echt geen reet aan. Wat een gare stad zeg. Tijdje in het internetcafé gezeten. Dat is altijd wel ff leuk. Lekker wat mailtje sturen. In de avond voor het eerst in m’n tentje geslapen. Die had ik ook mee.
27 november
’s Morgens om 7 uur opgestaan en gedoucht. Spullen in de campervan gegooid en naar het centrum gegaan en een telefoonnummer gebeld voor werk. Toen ergens gaan ontbijten. Ik had ei ( sla op brood. Daarna naar Bargara Beach gereden en een camping opgezocht. Toen rondgekeken voor een koelkastmagneet en ook gevonden. Bij het informatiecentrum kaartjes gekocht voor het schilpadden kijken. Daarna bij de camping een potje gebasketbald. Het was alleen super heet. Mijn hele hoofd klopte ervan. Toen even over het strand gelopen en naar het centrum gegaan. Alle restaurantjes waren nog nicht. Uiteindelijk eentje gevonden die open was en een kipsalade gegeten. Toen naar het schildpaddencentrum gereden en door het museum gelopen. Toen werd mijn groep omgeroepen, want er was een schildpad op het strand. We moesten er omheen lopen zodat ze ons niet kon zien. Ze groef een gat van 60 cm diep. Zodra ze haar eieren begon te leggen, kon ze niet meer stoppen en mochten we dichterbij komen. Het was echt een gek gezicht om die eieren in dat gat te zien vallen. Na alle eieren gelegd te hebben gooide ze het gat dicht en ging ze terug naar zee. Het nest was alleen te dichtbij zee, dus gingen we het verplaatsen. Er waren in totaal 157 eieren. Iedereen mocht mee helpen verplaatsen. Ze leken op ping pong ballen.
28 november
De volgende ochtend om 5:15 opgestaan, ingepakt en richting Bundaberg Noord gereden. Bij een supermarktje flessen water en broodjes gehaald. Om 6:15 kwam ik op het tomatenveld aan. Er waren al mensen aan ’t werk. De rode en gelige tomaten moest ik in een emmer doen en de verrotte en beschadigde op de grond. Alleen het was de 1e pluk dus alle rode zaten aan de onderkant. Iedereen kreeg last van hun rug vanwege het bukken. Ik ging de hele tijd gehurkt zitten, maar dat ging ook wel pijn doen. Later ging ik gewoon de hele tijd zitten. Voor de 1e pauze werd er al een groepje weggestuurd. Na de 2e gingen er nog een paar. Degene die s middags watermeloenen moesten doen waren ook weggegaan. De baas had al tegen mij gezegd dat ik geen watermeloenen hoefde te doen. Daar was ik wel blij mee, want die dingen zijn loeizwaar. Om half 3 was ik klaar en toen naar de camping gegaan en in het zwembad gezeten en gerelaxt. Later naar de supermarkt gegaan en flink wat boodschappen gedaan. Daarna op de camping taco’s gegeten.
29 november
De volgende ochtend om half 6 begonnen. Ik had erge spierpijn in m’n boven benen. Eerst de hele tijd tomaten geplukt. Ik had plastic handschoenen gekocht. Dat was veel lekkerder om mee te werken. Nu greep ik niet de hele tijd met m’n blote vingers in verrotte tomaten. Ook werden m’n handen nu niet helemaal zwart. ’s Middags gingen we pruning doen. Dit zijn de nieuwe tomaten planten en daarvan moesten we takken eraf trekken en zorgen dat we 4 grote overlieten. Ik begreep er helemaal niets van en deed zomaar wat. Pas na een aantal keer uitleg begreep ik ’t pas. Rond 2 uur mocht iedereen naar huis, behalve ik en nog ’n meisje moesten helpen met emmers wassen. Het waren er echt super veel. Het was best lekker om met me handen in ’t water te zitten. Om 3 uur was ik klaar. Op de camping kwam ik erachter dat iemand m’n eieren had gestolen die in de gezamenlijke koelkast lag, sukkels. Toen rijst met kip gegeten.
30 november
’s Morgens weer om half 6 begonnen. Eerst tomaten geplukt. Rond 11 uur naar de nieuwe platen gegaan en daar tot 2 uur gewerkt. Toen m’n belastingformulieren ingeleverd. Toen naar de camping gegaan en lekker gerelaxt. Heerlijk lang gedoucht. Toen ik wilde gaan koken kwam ik erachter dat dit keer m’n gehakt gestolen was. Naar de receptie gegaan om te klagen en ik mocht m’n spullen wel in haarkoelkast leggen. Daarna naar een kleine supermarkt gelopen, maar die had geen gehakt meer, dus kon in m’n maaltijd niet maken. Toen maar naar de kfc gegaan. Later ging ik m’n overige spullen uit gezamenlijke koelkast halen, maar ze hadden zelfs de helft uit m’n pak kipnuggets gehaald. Echt triest. Later Neightbours en The Raymond Hour gekeken en alvast eitjes gekookt voor de lunch.
1 december
De volgende dag weer om half 6 begonnen. Eerst tomaten geplukt. Om 8 uur al puauze. Daarna de hele dag op de nieuwe platen gwerkt. Ik vond dat helemaal geen erg werkje. Gewoon lekker rechtop staan en er was ook en lekker windje. Om 2 uur naar de camping gegaan. Later nog even naar de supermarkt gereden en weer veel geld uitgegeen. Op de camping later pasta met bolognese gegeten. ’s Avonds wilde de tv niks ontvangen. Tja middle of nowhere, he.
2 december
’s Morgens eerst tomaten geplukt en de rest van de dag weer op de nieuwe planten. Vandaag hadden we geen pauze en werkte ik tot half 1. Ze vroegen wie er de volgende dag tot 12 uur wilde werken op de nieuwe planten. Dat wilde ik wel. Zoveel mogelijk uren opbouwen. Op de camping eerst gezwommen en gerelaxt. Daarna naar het centrum gegaan. Eerst met mat gekocht en bij de drogist muggenspray. In ander winkel 2 grote plastic dingen, 2 tentstokken, touw, waspoeder en kerstlampjes gekocht. Op de camping burrito’s gemakt. Toen de kerstlampjes opgehangen, alleen ze knipperde en waren niet gekleurd. Daarna in m’n agenda gewerkt.
3 december
Vandaag ging ik niet meer op uur basis werken, maar kreeg ik per emmer betaald. Het was die dag echt super heet! Om 10:45 stopte we al en ik had 20 emmers gevuld. Best veel vergeleken met de anderen. Alleen kreeg ik te horen dat ze nog niet zeker wisten of ze deze dag nou per emmer of per uur gingen uitbetalen, oplichters. ’s avonds kfc gegeten en later met m’n Franse collega’s wijn gedronken.
4 december
De volgende ochtend besloot ik om niet te gaan werken. Later zag ik dat de Fransen hetzelfde besloten hadden. Lekker een tijdje gerelaxt en rond 2 uur naar Childers gereden. Bij een paar campings gevraagd voor werk, maar ze hadden niks. Eén camping zei dat ik over een uurtje terug moest komen, maar daar had ik geen zin in. Even lekker wat bij de McDonalds gehaald. In het centrum de kerstlampjes teruggebracht en wijn gehaald. Al vroeg gaan borrelen met de Fransen. Een camping ondertussen nog gebeld en vertelde dat als ik gewoon kwam dat hij wel wat zou vinden. Het was erg gezellig en telefoonnummers & emailadressen uitgewisseld. Er was alleen 1 Australiër die erg vervelend was. Veel wijn gedronken en geen avondeten gegeten, dus iedereen was vrij tipsy.




