Emotie kaart: Boosheid & Angst, klaver koningin. Deze is afkomstig van Deck of Emotions.
Dit is de eerste keer dat ik een emotie kaart trek, dus ik heb nog geen idee hoe ik dit ga aanpakken. Ik vind het meteen wel een hele heftige, en ook nog met een dubbele emotie! Angst vind ik heel wat anders dan boosheid. Dus ik heb de kaart opgebroken. Vorige week had ik deel 1 met angst, nu heb ik deel 2: boosheid.
Waar kun je boosheid voelen?
Boosheid kan zich op verschillende manieren in je lichaam manifesteren. Vaak voel je boosheid in je:
- Borst: Je kunt een benauwd of drukkend gevoel ervaren.
- Buik: Soms krijg je een knoop in je maag of voel je je misselijk.
- Schouders en nek: Spanning en stijfheid kunnen zich hier ophopen.
- Handen: Je kunt merken dat je vuisten zich ballen of dat je handen trillen.
- Gezicht: Je gezicht kan warm aanvoelen en je kunt je kaken op elkaar klemmen.
Het is belangrijk om te herkennen waar je boosheid voelt, zodat je beter kunt omgaan met deze emotie.
Boosheid waarheden
- Boosheid is vaak een reactie op onrecht: Je voelt je boos omdat je iets als oneerlijk of onterecht ervaart.
- Boosheid kan een manier zijn om jezelf te beschermen: Het kan je helpen grenzen te stellen en jezelf te verdedigen.
- Boosheid kan voortkomen uit angst of pijn: Soms is boosheid een manier om diepere emoties zoals angst of verdriet te maskeren.
- Boosheid kan je energie geven: Het kan je motiveren om actie te ondernemen en veranderingen door te voeren.
- Boosheid kan destructief zijn als het niet goed wordt beheerd: Ongecontroleerde boosheid kan leiden tot conflicten en schade aan relaties.
Je diepste boosheid ontdekken
Het ontdekken van je diepste boosheid kan ook een bevrijdend proces zijn. Hier zijn enkele vragen die je jezelf kunt stellen om je boosheid beter te begrijpen:
- Wat triggert mijn boosheid het meest? Het identificeren van situaties of mensen die je boos maken kan helpen onderliggende oorzaken te ontdekken.
- Hoe reageer ik fysiek op boosheid? Door je lichamelijke reacties te observeren, kun je beter begrijpen hoe boosheid zich in je lichaam manifesteert.
- Welke gedachten gaan door mijn hoofd als ik boos ben? Het analyseren van je gedachten kan inzicht geven in de redenen achter je boosheid.
- Welke emoties liggen onder mijn boosheid? Soms kan boosheid een masker zijn voor andere emoties zoals verdriet, angst of frustratie.
- Hoe beïnvloedt mijn boosheid mijn relaties? Het reflecteren op de impact van je boosheid op anderen kan helpen bij het vinden van manieren om deze emotie beter te beheersen.
- Wat zijn mijn grootste frustraties? Frustraties kunnen vaak leiden tot boosheid, dus het identificeren hiervan kan nuttig zijn.
- Welke herinneringen uit mijn verleden maken me boos? Bepaalde ervaringen uit het verleden kunnen nog steeds boosheid veroorzaken.
- Wat zou ik doen als ik geen boosheid kende? Het bedenken van een leven zonder boosheid kan je helpen je huidige boosheid te identificeren.
- Wat zijn mijn grootste angsten voor de toekomst? Soms kan angst voor de toekomst boosheid veroorzaken.
Door deze vragen te beantwoorden, kun je een dieper inzicht krijgen in je boosheid en manieren vinden om er op een gezonde manier mee om te gaan.
Angst quotes
- Boosheid is een kortstondige waanzin. – Horatius
- Boosheid is nooit zonder reden, maar zelden met een goede reden. – Benjamin Franklin
- Houd nooit boosheid vast; het is als het vasthouden van een hete kolen met de bedoeling deze naar iemand anders te gooien. Jij bent degene die zich verbrandt. – Boeddha
- Boosheid is een zuur dat meer schade kan toebrengen aan het vat waarin het wordt opgeslagen dan aan alles waar het op wordt gegoten. – Mark Twain
- Boosheid is een wind die de lamp van de geest uitblaast. – Robert Green Ingersoll
Mijn boosheid
Ik uit mijn boosheid bijna nooit, dat heb nooit geleerd vanuit huis. Thuis was er nooit ruzie of echt stemverheffingen. Later heb ik wel een vriendje gehad waar ik echt zo boos op kon zijn, dat ik helemaal agressief werd. Maar voor de rest heb ik eigenlijk nooit mijn boosheid geuit of ruzie gemaakt.
Ik kan wel echt boos worden van onrecht. Vooral op de werkvloer heb ik wel een aantal keer gehad dat ik het gevoel had dat mijn onrecht aangedaan werd, en dan werd ik wel boos, vanbinnen, maar dat heb ik nooit geuit. Ik ben nooit het gesprek aangegaan. Als ik dan al mijn mening gaf, dan deed ik dat per e-mail, omdat ik mezelf dan beter kon uiten, en niet kon laten overrompelen. Dat voelde voor mij veilig, om het op die manier te doen.
Zoals die keer dat alle junior medewerkers naar medior medewerker gingen, met bijbehorende salarisverhoging, en ze mij vergeten waren. Ik mocht toen wel naar medior medewerker, maar dan zonder de salarisverhoging, want daar was het te laat voor. Ik heb me toen stil gehouden, maar van binnen was ik woest. Dat heb ik later wel duidelijk gemaakt via een e-mail, maar uiten doe ik het dus niet. Dat moet ik nog leren.
Voor de rest kan ik me niet echt heugen dat ik boosheid voelde. Als ik het al voelde, dan was het eigenlijk altijd in combinatie met onrecht. Of dat nou werk gerelateerd of in een vriendschappelijke relatie.
Ik zal eens verder onderzoeken of er nog andere onderdelen zijn waarbij ik echte boosheid voel. En dan natuurlijk meteen bekijken hoe ik dit uit. Misschien zal ik in mijn boosheid eens een blog schrijven, kijken hoe dat eruit komt te zien.
