My Pattern – Saturnus naar Mercurius in Weegschaal

Dit is mijn patroon / My Pattern – Saturnus naar Mercurius in Weegschaal , vanuit de The Pattern. Gebaseerd op geboortedatum en geboortetijd.

Druk of Blokkades

Soms ben je iemand die met iedereen kan praten. Je geeft prioriteit aan je interacties en relaties met anderen – je wilt diplomatiek en betrokken zijn. Je kunt erg aardig en sociaal overkomen.

Maar op andere momenten blokkeert je eigen zelfkritiek je uitdrukkingsvermogen, en kun je niet op de manier contact maken zoals je zou willen. Of je vertelt jezelf steeds dat je niet goed genoeg bent – waardoor je het gevoel hebt dat je jezelf moet bewijzen of altijd het juiste moet zeggen.

Hoewel je in staat bent charmant en ontspannen met mensen om te gaan, heb je de neiging jezelf te vergelijken met anderen en meet je jezelf af aan wat je denkt dat sociaal aanvaardbaar is. Als je het gevoel hebt dat je niet aan je eigen normen – of die van anderen – kunt voldoen, trek je je misschien terug. Misschien komt deze zelfkritiek voort uit een moeilijke achtergrond of levenservaringen, of ben je gewoon onzeker zonder duidelijke reden. In beide gevallen twijfel je eraan of je wel leuk genoeg bent; je ziet jezelf misschien zelfs als onbeholpen.

Het kan ook zijn dat je tegenovergesteld reageert op deze energie en te veel praat of deelt. Je zou zo gefocust kunnen zijn op door iedereen aardig gevonden worden, dat je moeite hebt om naar anderen te luisteren. Misschien wil je de persoon zijn met de meeste vrienden of ben je overdreven sociaal, zodat je blijft praten – totdat je het gevoel hebt dat iemand echt luistert. Je hebt een sterke behoefte dat anderen je terugspiegelen, zien en accepteren. Het kan moeilijk voor je zijn om te voelen dat je goed bent zoals je bent – het lijkt alsof je moet bewijzen dat je geliefd en populair bent. Zelfs als er maar één persoon in een ruimte is die je niet aardig of acceptabel vindt, blijf je proberen hen voor je te winnen.

Maar zelfs als je de meest aangename persoonlijkheid ter wereld hebt, is het onmogelijk om iedereen tevreden te stellen – of met iedereen een connectie te maken. Hoewel het moeilijk te zien kan zijn, is dit patroon bedoeld om je te helpen jezelf te accepteren. Besef dat je veel te bieden hebt aan mensen, zonder jezelf in te houden – of te overdrijven.

Je bent bedoeld om om te geven wat anderen denken en om op een vriendelijke en open manier te communiceren, maar je moet hierin een balans vinden. Probeer niet zo streng voor jezelf te zijn. Laat je innerlijke oordeel los en richt je op het zijn van de beste versie van jezelf – in plaats van een pleaser te willen zijn.

Na verloop van tijd kun je je communicatie verfijnen. Ideaal gezien kun je jezelf delen met anderen, maar check je daarna of zij zich gehoord voelen – en luister je naar hen voordat je opnieuw deelt. Deze balans tussen geven en nemen stelt je in staat je aan te passen tijdens gesprekken – wat uiteindelijk je zelfvertrouwen vergroot en je beter laat voelen over je bijdrage.

Misschien ben je al verder op dit pad en heb je al geleerd hoe je dit kunt doen. In het ideale geval heb je de mogelijkheid om waardevolle verbindingen te maken met mensen, waardoor zij zich goed voelen over hun relatie met jou.

Zelfonderzoek

Tijd voor wat zelfonderzoek met betrekking tot Saturnus naar Mercurius in Weegschaal.

Over zelfkritiek en zelfacceptatie

  1. Wat zijn mijn eigen normen voor sociale acceptatie, en zijn ze realistisch?
    Vriendelijk zijn tegen iedereen. Iedereen verdient vriendelijkheid, tenzij ze het er zelf naar maken, natuurlijk.
  2. Wanneer en waarom begin ik mezelf te vergelijken met anderen?
    Uhm, ik ben me hier niet bewust van. Ik heb geen social media meer en heb alleen mensen om me heen die belangrijk zijn voor mij. Iedereen is anders.
  3. Welke interne overtuigingen of ervaringen zorgen ervoor dat ik mezelf soms niet goed genoeg vind?
    Omdat ik nooit één duidelijke richting heb, daar word ik wel eens gek van, want dan kan ik niet specialiseren in iets.
  4. Welke aspecten van mezelf houd ik terug uit angst om niet aardig gevonden te worden?
    Ik praat vrij weinig, vooral in groepen, maar dat is niet uit angst. Ik heb alleen angst voor kou.
  5. Hoe kan ik mezelf eraan herinneren dat ik waardevol ben, zelfs als ik niet aan alle verwachtingen voldoe?
    Ik hoef me niet aan andermans verwachtingen te voldoen. Ik denk dat ik daar te eigenwijs voor ben geworden.

Over sociale interacties en communicatie

  1. Wat vind ik belangrijk in de manier waarop ik met anderen communiceer?
    Vriendelijk tegen iedereen, die het verdient. En tegen de mensen waar ik echt een band mee heb, naar hun luister ik echt.
  2. Hoe vaak voel ik de druk om perfect te zijn in gesprekken? Wat gebeurt er als ik die druk loslaat?
    Ik wilde eigenlijk altijd conflicten uit de weg gaan. Dat deed ik door ja en amen te zeggen, vooral werkgerelateerd. Maar dat doe ik niet meer, die tijd is geweest. Niemand is perfect en dat wil ik ook niet nastreven.
  3. Hoe kan ik op een gezonde manier balans vinden tussen praten en luisteren?
    Ik ben meer een luisteraar, terwijl de meeste mensen echte praters zijn. Meestal luister ik dan maar half. Als ze het ook kunnen opbrengen om echt te luisteren naar mij en door vragen te stellen, dan zal ik echt luisteren naar hen, en misschien praat ik dan wel tegen diegene, als ik daar zin in heb.
  4. Hoeveel waarde hecht ik aan het beeld dat anderen van me hebben? Waarom?
    Vroeger vond ik dat heel belangrijk, maar dat is de afgelopen jaren compleet verdwenen. Het interesseert me echt geen meter wat voor beeld anderen van mij hebben. Ik ben degene die met mezelf moet leven, dus ik ben de enige die weet hoe ik echt ben (trouwens ook niet altijd, haha). Als ze denken een beeld over mij te hebben gevormd, dat is dat hun interpretatie en en dat zegt niks over de waarheid. Die kan trouwens ook door iedereen anders ervaren worden.
  5. Wat zijn enkele voorbeelden van momenten waarop ik mezelf vrij en ontspannen voelde in sociale situaties? Wat droeg daaraan bij?
    Als ik met de juiste mensen omringt ben, dan voel ik mij zeer vrij. Meestal is dat met wat meer spirituele mensen, dan kan ik mij echt laten gaan, wat ik fijn vind. Zoals de activiteiten in mijn Spirituele activiteiten album.

Over behoefte aan goedkeuring

  1. Welke situaties maken me het meest onzeker over hoe anderen me zien?
    Ik denk het meest in een sollicitatiegesprek, omdat ik niet goed over kan brengen wat ik wel en niet kan. Voor mijn gevoel kan ik nog zoveel niet, terwijl er ook zoveel dingen zijn die ik wel kan.
  2. Wat zou er gebeuren als ik me niet zou focussen op het winnen van ieders goedkeuring? Hoe voelt die gedachte?
    Nou dit heb ik gelukkig al overwonnen. Heeft wel een paar jaartjes geduurd, maar het is een heerlijke bevrijding. Iedereen is anders, nobody is perfect. Boeien wat anderen denken, ik heb niks met hun te maken.
  3. Welke relaties voelen wederkerig en oprecht? Wat maakt ze anders?
    Met bepaalde vriendinnen, daar kan ik er van alles uitgooien en echt mezelf zijn, en ze snappen me ook nog.
  4. Wat doe ik om mezelf gerust te stellen als ik het gevoel heb dat iemand me niet mag? Is dat behulpzaam?
    Als er geen connectie is, dan sluit ik mezelf sowieso af van diegene. Wat diegene dan vervolgens over mij denkt, dat moet hij lekker bij zichzelf houden, want dat zegt niks over mij, maar alles over hem.

Over persoonlijke groei

  1. Hoe zou een gezonde balans tussen zelfexpressie en zelfacceptatie er voor mij uitzien?
    Door zelfexpressie heb ik zelfacceptatie geleerd. Door veel Spirituele activiteiten te doen en mezelf uit te dagen, heb ik veel over mezelf geleerd. Ik ben goed zoals ik ben, precies zoals ik zou moeten zijn.
  2. Welke stappen kan ik nemen om minder afhankelijk te worden van externe validatie?
    Door eerst te kijken of het er echt toe doet om ‘goedgekeurd’ te worden door diegene. Is dat echt belangrijk wat hij/zij denkt?
  3. Hoe kan ik bewust oefenen in het delen van ruimte met anderen tijdens gesprekken?
    In gesprekken waar ik me eerst altijd de mindere voelde, heb ik dat nu niet echt meer. Ik had het toen vooral werk gerelateerd, omdat ze voor mijn gevoel een soort macht over mij hadden, maar dat heb ik nu totaal niet meer. Als ik omringt ben met gelijkgestemden, dan is die balans er vanzelf en hoef ik daar niet over na te denken.
  4. Welke kleine acties kan ik ondernemen om vriendelijker en zachter voor mezelf te zijn?
    Door veel rust te pakken en gewoon verschrikkelijk lief te zijn tegen mezelf.
  5. Hoe kan ik in mijn dagelijkse leven ruimte creëren om trots te zijn op mijn eigen kwaliteiten, los van wat anderen denken?
    Ik denk dat schrijven daar wel erg goed bij helpt, want ik word daar gewoon ontzettend blij van. Na het lezen van een boek over Ben jij een zoeker of een vinder? blijk ik toch wel een zoeker te zijn en de zoektocht zelf vind ik gewoon erg fijn. En schrijven helpt bij mijn innerlijke zoektocht.